måndag 12 oktober 2009

Vad hände med Ållateatern?

Igår gick en dokumentär på SVT - "Länge leve teatern!" om Ållateatern i Sundsvall. Ni vet teatern med de utvecklingsstörda skådespelarna som gjorde "Carmen" på 90-talet och charmade Göran Persson till att betala deras Sevilla-turné. Nu - äntligen - är de på scen igen efter mer än tio års tystnad. Den här gången med Molieres "Den inbillade sjuke". Även denna gång, vad jag kan förstå från artiklar på webben, tillsammans med Teater Västernorrland.

Såg ni inte dokumentären? Gör det (tider nedan). Jag önskar jag fått chansen att se föreställningen. Scenlokalen är oerhört vacker, och jag såg bland annat Juan Rodriguez skymta förbi som regissör till föreställningen. Kul också att så många av skådespelarna gavs plats för sina funderingar och åsikter.

Men en fråga ekar obesvarad efter filmen. Vad gjorde Ållateatern under alla dessa tio år då inget producerades? I filmen säger man bara att annat kom ivägen eller nåt liknande. Men det räcker inte som svar. En teater som inte producerar teater - det blir för mig en gåta. En gåta jag skulle vilja få besvarad. Nån som vet?

SVT2 Torsdag 15 okt 2009 kl 15.10
SVT2 Lördag 17 okt 2009 kl 12.00

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Technorati Profile