onsdag 29 april 2009

SVT belyser funktionshinder i danstema

"2009 är ett år då funktionshinder särskilt uppmärksammas i SVT och de tre dansprogram som sänds under kvällen 29 april fokuserar på kroppens uttrycksmöjligheter och hur fysiska gränser tänjs och utmanas." Så skriver SVT på om kvällens danstema på TV2.

Det ska bli spännande. Jag har inte sett något av verken tidigare. Och det ska bli spännande att se hur detta särskilda uppmärksammande förverkligas. Får vi se filmer/program där personer med funktionsnedsättning är skapande subjekt, eller blir det dokumentärer som beskriver hur personer med funktionsnedsättning har det? Händer det något i SVTs organsiation och inre arbete, på samma sätt som man jobbar med jämställdhet och mångfald?

Jag skickade den här frågan till SVT:
"2009 är ett år då funktionshinder särskilt uppmärksammas i SVT"/.../
Hur då? Vad sänds/görs på SVT med anledning av detta under 2009?

(Fler om Danskvällen på TV: Nummer.se, Gefle dagblad)

1 kommentar:

  1. Hmmm...

    Jag måste ju säga att jag sonderat relativt flitigt och ändå aldrig hört talas om att svt anser att 2009 är ett särskilt fokuserande år..

    Jag ska skicka ett programförslag till dem snart, för tydligen behöver det göras något :)

    SvaraRadera

Technorati Profile