fredag 3 april 2009

Sveriges reklamförbund belönar "pris-tourettes" med guldägg

Guldäggen har delats ut. Det är Sveriges reklamförbund som belönar det bästa ur årets reklam-produktion.

Åhléns har anlitat King reklambyrå. King har kommit upp med följande radioreklam (klicka för att lyssna).

Ur varför den ska vara så bra hämtar jag följande från Guldäggets hemsida: "I spotten visar vi på Åhléns imponerande produktbredd. Leif GW Persson läser ett stycke ur sin bok ”Den som dödar draken” och speakern bryter in och berättar priset på diverse produkter som läses upp. Speakern lider av pris-tourettes, stackarn." (fetstilen är ditlagd av mig)

Elakt om handikappade? Nej, inte om Guldägget/King hållit sig för goda för att kalla bidraget för "pris-tourettes". I så fall hade inslaget bara visat en röst som inte kunde hålla käften. Med ditklistrad etikett blir det en stereotyp som bara visar att funktionsnedsättning inte omfattas av stolt reklambransch-etik.

Bättre då att årets favorit och glädjekälla bland reklaminslag vann. Nämligen denna. Snälla DraftFCB/Radiotjänst, kan ni inte skicka Tack-kören att sjunga på en av våra repetitioner?

Andra som skriver om Guldägget är: SvD, Dagens PS, market.se, DN, Resumé, Resumé igen, GP,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Technorati Profile