lördag 18 april 2009

Dövblinda skådespelare?... !!!

Jag har umgåtts med handikappteatern runt om i världen hela mitt liv, men aldrig hört talas om dövblinda skådespelare. Nu hoppas jag att snart få min första upplevelse. Riksteatern/Unga Tyst Teater har satt igång ett projekt som ska främja utvecklingen.

Och jag ska villigt erkänna att jag får massor av frågetecken i huvudet på hur det ska gå till. Desto mer spännande. Det här måste vara en lärande resa för alla inblandade, skådespelare som projektägare.

Dövblinda kommunicerar med taktilt teckenspråk. Det betyder att man med känseln i handen läser av en annans persons tecknande. Och det är här det blir spännande - det taktila teckenspråket i dramatisk text och som i nästa led ska nå en publik.

En applåd till Unga Tyst Teater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Technorati Profile