måndag 9 mars 2009

Hur tillgängligt blir Kulturhuvudstadsåret?

Striden om vem som får bli kulturhuvudstad 2014 går mot ett avgörande. I september ska EUs kulturministrar i ministerrådet avgöra saken. Nu slipar man på sina koncept.

Frågan är om professionella artister med funktionshinder ingår i några planer? När EU eller svenska myndigheter efterfrågar ett tillgänglighetsperspektiv så handlar det oftast om fysisk tillgänglighet till lokaler, anpassad information och tolkar för att underlätta konsumtion av kultur. Aldrig om professionell kulturutövning av konstnärer och artister med funktionsnedsättning.

Jämför ett tag med debatten om jämställdhet och mångfald. Syftar de debatterna till att kvinnor och invandrare ska få vara med i salongerna? Eller är det självklart att det också gäller tillgången till scenrummet? Just det. Frågan om vems berättelser som berättas, av vem och på vilket sätt är självklara beståndsdelar. Men när det gäller människor med funktionsnedsättning handlar det nästan uteslutande om ramper och toaletter.

Vi på Moomsteatern hjälper gärna kandidaterna till svensk kulturhuvudstad att granska sig själva. Och att bli bättre om det behövs.
Umeå/Lund International Disability Art Forum 2014 hade varit en höjdare! Vi har kontakterna till det bästa som finns att tillgå i europa och övriga världen...

1 kommentar:

  1. Härligt Kjell!
    Jag håller på er.
    Och hoppas att din debatt kommer fram till de som behöver höra.

    I går råkade jag av misstag sätta på ett Tv-program på TV4+ (tror jag att det var..)
    En amerikansk serie som handlade om tonåringar.
    Och jag måste säga att jag blev väldigt förvånad när det plötsligt dök upp en kille med Downs Syndrom i serien.
    Det är inte vad jag hade förväntat mig av den typen av serier.
    Och ännu en gång fick jag fundera på mina egna lågt ställda förväntningar. Denna gång på amerikanska massproducerande tv-producenter....

    Må så gott. Lev väl!

    SvaraRadera

Technorati Profile