fredag 27 mars 2009

Art Garfunkel och en tvångsutrullad fan

Daily mail rapporterar om en incident mellan Art Garfunkel och en person med funktionshinder i publiken. Art ska ha blivit störd under en poesiuppläsning och fritt översatt sagt: "Jag försöker vara snäll mot handikappade, men jag försöker genomföra en föreställning här."

Den rullstolsburne åskådaren blev därefter körd ut ur salongen. Av vem förtäljer inte artikeln.

Det ger mig anledning att upprepa frågorna från mitt tidigare inlägg.

Är människor med grava funktionsnedsättningar välkomna i salongen? Även om deras beteende inte ryms inom normen? Även om deras beteende ofrivilligt stör andra?

Eller ska de för alltid vara utestängda från våra salonger?

Vilket pris är du beredd att betala för att andra ska ha tillgång till samma scenkonstupplevelse som du?

Men den här gången ska jag också svara på mina egna frågor. Nej, det finns inget generellt frikort för dåligt uppträdande i salongen pga funktionshinder. För mig finns det två avdelare som är viktiga. a. Kan personen styra sitt beteende eller är det ofrivilligt? b. Hotar beteendet föreställningens genomförande?

Det tredje - och av en del personer kanske förväntade - svaret "störs de andra åskådarna?" väljer jag bort. För OM det är så att det är ofrivilligt och föreställningen kan genomföras, så är faktiskt alla människors tillgång till kulturlivet viktigare än att någon annan blir störd. Skulle någon i efterhand klaga så får den gärna både pengar tillbaka och fribiljetter till en annan kväll. Men det får mig inte att stänga ute gravt funktionshindrade från salongen.

Så vad tycker jag om Art Garfunkels beteende?

Ingen åsikt. Svaret på om det är ofrivilligt eller inte finns inte i Daily mail. Inte heller om det på något sätt hotar föreställningens genomförande.

Mobiltelefonpratare i salongen och människor som tycker de ska ha rökpaus mitt i akt 1 är en helt annan sak. Ut med dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Technorati Profile