tisdag 1 september 2009

Skicka CUFs ordförande på grundkurs i valfrihet

"Det är givetvis viktigt att människor med funktionsnedsättning har möjlighet att bo var de vill". Det tycker Magnus Andersson, ordförande i Centerns Ungdomsförbund, och menar att en fjärdedel av det nya beståndet av lägenheter är lagom valfrihet för "dom där". Anledningen är att han och andra studerande utan funktionshinder ska slippa betala för handikapp-toans enooorma utrymmen. Enligt Magnus så tar de upp till en fjärdedel av studentlyorna. Rullstolarna kan åka varv efter varv i badrummet, men själv får han inte rum med soffan.

Fy fan så dumt!

Den instiftade vändcirkeln är 1,3 meter. Den lagstiftade anpassningen är på några få kvadratmeter - inte mer. Men viktigast är att den finns för att alla ska kunna bo, hälsa på, umgås, finnas i samma grupparbeten eller kanske bli kära i varandra - på lika villkor. Det märks att Magnus Andersson aldrig behövt kontrollera i förväg om han kan använda toaletten dit han ska. Om han över huvud taget är välkommen i nästa lokal, hos sin nya vän, på festen alla andra ska på. Och att hans idé om inkludering och valfrihet stannar vid att det finns toaletter för "dom där" i några lägenheter, så kan ju "dom där" hålla sig för sig själva.

Tänk om.

Magnus debattartikel i Expressen.
Magnus blogg.

8 kommentarer:

  1. Hej Kjell!

    Nej, du har rätt jag har aldrig behövt det. Däremot har jag jobbat med miljonprogramsrenovering av lägenheter långt innan handikappnormen och inser efter det att det är en orimlig politik som vi håller på med idag.

    Det är svindyrt att bygga lägenheter, så inga blir byggda. De som vill ha lägenheter i markplan får inte förtur eftersom alla lägenheter är anpassade för människor med funktionsnedsättning och de som verkligen behöver det få pinsamt låg ersättning för att de behöver en större lägenhet.

    Jag tycker det är skrutt. Det är dåligt för de som har funktionsnedsättning och för de 275 000 i Stockholms bostadskö och de som tältar utanför Lunds Tekniska Högskola.

    Jag tror det finns stora förutsättningar att förändra detta. Men om man vill se en kall politiker i alla som föreslår att vi istället ska lösa problemen med svepande rättviseskäl istället för att möta det verkliga problemet, så är det nog inte så svårt att göra det.

    mvh
    / Magnus

    SvaraRadera
  2. Hej själv Magnus!

    Är inte alla människors inkludering på lika villkor ett lika verkligt problem som lägenhetsbyggnation?

    Man hade kunnat tänka sig förslag om höjda studiemedel, underlättande för studenters extrainkomster, lägre generell byggteknisk norm utan att den är exkluderande för vissa, statliga stöd för byggandet.

    Du VÄLJER faktiskt att driva handikappanpassning som det som ska ändras. Det finns andra val att göra. Är det då jag som är svepande?

    SvaraRadera
  3. Studiemedlet och fribeloppet har jag lyft tidigare så sent som för en knapp vecka sen.

    http://magnusandersson.blogspot.com/2009/08/saco-studentrad-lyssna-pa-centerpartiet.html

    Byggtekniken, BBR och BKR, står ju faktiskt med i artikeln, liksom krav på att byggbolagen slutar bygga "lyxlägenheter". Alla vill inte i första hand ha golvvärme - utan en lägenhet som man i bästa fall ha råd med.

    När det gäller statliga stöd så har det prövas många gånger, vissa gånger har det givit fler bostäder - men de flesta är överens om att den stora summan går rakt ner i byggbolagens fickor. Dessutom har det en tendens att styra boendet till en viss typ av lägenheter. Så det är, enligt mig, bevisat att det inte fungerar...

    Jag tror vi behöver göra flera saker och inte stirra blint på en lösning. Det behövs flera saker för att få fart på byggandet. En del är faktiskt att se över handikappnormen menar jag.

    mvh
    / Magnus

    SvaraRadera
  4. Jag tror, att om man gör flera saker så behöver man inte stirra på handikapptoaletterna.

    Jag är inte mannen att göra en kalkyl för vad den bristande inklusionen av människor med funktionshinder kostar idag. Eller vad framtidens befolkningsdemografiska förändring kommer att medföra för kostnadsökningar på samma område. Sunt förnuft säger "en hel del pengar".
    Jag tror på universell design av rent mänskliga humanistiska ideologiska skäl. De ekonomiska vinsterna det ger i längden är bara bonus.

    Politik är att vilja, var det inte så?

    Jag anser att ditt förslag vill "vi och dom" till förmån för sänkt studenthyra.
    Jag tycker att man ska göra allt för att sänka studenthyrorna UTOM att förstärka "vi och dom". Och det hade jag hoppats att en center-rörelse också stod för.

    SvaraRadera
  5. Hördu, använder man citationstecken skall citatet finnas i artikeln man citerar. Har du så dåliga argument att du måste spela ut Magnus-tycker-handikappade-är "dom där"-kortet?

    SvaraRadera
  6. Hej Daniel,

    Jag erkänner förbehållslöst att det inte alls är något citat från artikeln. När jag citerar någon specifikt så nöjer jag mig inte citationstecken enbart, utan skriver källan direkt intill.

    I min bok är det ok att använda citationstecken i skrift på samma sätt som man gestikulerar dom. Den här gången i mening att antyda att man drar ihop, summerar.

    Så ja, mina citationstecken raljerar. Erkännes.

    Men. Det av dig döpta "Magnus-tycker-handikappade-är "dom där"-kortet" (Daniel, repliken ovan) är befogat. Det är nämligen det som är så upprörande. Och det tycker jag mig ha rätten att lyfta upp till full synlighet.

    Magnus, har jag sårat dig med mina visuella citationstecken så ber jag om ursäkt. I övrigt tackar jag för meningsutbytet.

    SvaraRadera
  7. Förbannat bra skrivet Kjell. Jag håller verkligen med om vartenda ord.

    SvaraRadera
  8. Nej, det kostar inte extra att handikappanpassa. Tror man det har man inte alls läst på. Men vad kunde man vänta sig? De sketna kronor det kostar att bygga så att rullstolar kan manövrera skulle inte göra ett öre för hyrorna för studenterna.

    SvaraRadera

Technorati Profile