måndag 28 september 2009

Prestigepris till skådis med Down syndrom


Pablo Pineda blev i lördags utsedd till bästa skådespelare vid filmfestivalen i San Sebastian.

Pablo spelar i filmer "Yo tambien" ("jag också") en människa ur verkliga livet - Daniel Sanz. Denne man med samma funktionshinder som skådespelaren, tog en universitetsexamen i specialpedagogik.

Filmen skildrar detta och stegen in i arbetslivet och - kärleken. Hans motspelare Lolo Duenas belönades också.



Det är sällsynt att skådespelare med intellektuella funktionshinder får såna här priser. Enda andra gången mitt minne kan tilldra sig är Pasqual Duquenne (också Down syndrom) för "Den åttonde dagen" tillsammans med Danielle Auteille i Cannes i slutet på 90-talet.
Men jag vet från ett studiebesök att en rysk skådespelare med DS ska ha uppmärksammats stort för en roll i en rysk långfilm.

Bilden är från AFP. I AFPs artikel påstås att förlagan Daniel Sanz är den enda personen med Down syndrom som tagit en universitetsexamen i Europa. Och det kanske är sant. Fast bara kanske, vet jag sen jag undersökte hur unika Moomsteaterns skådespelares studier på teaterhögskolan är. Vi vet nämligen inte. För på svenska högskolor registreras inte funktionshinder...

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig utstrålning skådespelaren ser ut att ha! Vet du om filmen finns textad till svenskap?

    SvaraRadera
  2. Nej, men jag har idag lagt ut frågan till Spegeln och Panora om ngn av dem tänker visa den. Återkommer när/om jag vet...

    SvaraRadera

Technorati Profile