onsdag 14 oktober 2009

Vissen kritik mot ICA reklamen

"Nya reklamfilmen väcker debatt" utropar KvP/Expressen om ICAs senaste reklamfilm med praktikanten Jerry med Down syndrom. Och visst bloggpratas det överallt om filmen. Men det är väldigt enstämmiga röster som hörs. Alla älskar den. Men riktigt alla? Nej, det finns en upprörd man i Ljusnarsberg. Han heter Daniel Hambre, musiklärare, och är så upprörd att han vädrar sin kritik i Närkes allehanda:

"Jag blev bestört och väldigt förvånad. Ica-reklamen har ju tidigare varit ett rätt roligt koncept, men den här filmen var bara plump. Människosynen i reklamfilmen är verkligen hemsk", säger han.

"Jag skulle vilja veta vilken känsla Ica vill förmedla med sin reklamfilm. Är budskapet ”han kan ju inte arbeta, han har ju Downs syndrom”? Jag tycker att filmen är nedsättande mot människor med Downs syndrom", är ett annat uttalande.

Smaken är som bekant som röven klöven, men hur Hambre hamnar i hemsk människosyn är för mig en gåta. En man med Down syndrom dyker upp i en position som praktikant, en rätt allmän företeelse i vårt land. Och han får punchlinen och allas sympati. Man bryter mot stereotyper. Han är dessutom rollbesatt med en skådis med Downs. Byrån som gör ICAs aktuella reklamfilm gör allt rätt.

Hambres spekulation om att Icas budskap skulle vara att de inte kan arbeta pga Downs säger mer om hans egna automattankar än om ICAs ev förutfattade meningar. Jodå, jag har rosat ICAs projekt "Vi kan mer" i ett tidigare inlägg, men också kritiserat deras ordval i motiven till satsningen. Men att vilja aktivt arbeta för att anställa upp till 1000 personer med funktionshinder i sina butiker kan omöjligen ha sin grund i Hambres fabrikation.

Så... åtminstone jag fick verkligen leta för att hitta nån som var ordentligt upprörd. Nån som kan hjälpa mig hitta fler upprörda i bloggar eller nyheter? Vill man studera kampanjer som verkligen orsakat debatt, så rekommenderar jag inlägget "Funkisbyrån och mediavärlden". Där återfinns resonemang om Simyos mobiltelefonkampanj med Pascal Duquenne som dragplåster (skådis med Downs) och Benettons användning av personer med funktionshinder i sin marknadskommunikation.

18 kommentarer:

  1. Vad är det för fel att ta med en person med en poerson med downsyndrom i reklamen? Du hittar ju bara argument att fälla. Din världssyn måste vara riktigt jobbig och tråkig med dina ögan att se på saker och ting!

    SvaraRadera
  2. Hej anonym,

    Jag vet inte hur din kommentar ska läsas. Jag har bara jublat åt reklamen. Vem är det du kritiserar?

    SvaraRadera
  3. Om tanken med reklamen var att på något sätt bryta människors fördomar tycker jag att de har misslyckats totalt. Man spelar ju på exakt samma strängar man alltid gjort när man försökt göra sig rolig på dessa människors bekostnad. De personer som finner humor i filmen är med stor säkerhet samma människor som skrattar åt snubbelhumor.

    SvaraRadera
  4. Jag håller inte med dig. Hyr "Den där Mary" där brodern med utvecklingsstörning inte tål att man rör hans öron. Sen går filmen ut på att alla rör hans öron när regissören behöver en kul helt opåkallad misshandel. Dumt, dåligt och stereotypt. Men nästan ingen reaktion, för rollen spelades av en statistiskt normal skådis.

    Här bryter man stereotypen genom att Jerry får sista ordet, att hans reaktion inte berör om de sett en med downs förut, utan om de sett en praktikant förut.
    Men en del, och därav du tycker jag, ramlar i gropen 'de gör sig rolig på hans bekostnad' - för nu spelas rollen av en skådis som själv har ett funktionshinder.
    Ditt resonemang innebär en så snäv begränsning att den utvecklingsstörde bara kan finnas med på bild i dokumentärer som tar dennes ställning. Ett särvillkor som isolerar och segregerar.

    Borde sägas också att jag tycker Mats Melin gör ett bra jobb. Det ska bli kul att följa de kommande insatserna.

    SvaraRadera
  5. Jag ær mamma till ett barn med særskilda behov och jag blev vældigt upprørd nær jag såg reklamfilmen førsta gången. Jag tyckte den var hånfull och nedværderande. I reaktionen hos de andra tre karaktærerna tyckte jag att jag kunde se førfæran, misstro och allmæn avsky. Børjar kanske se den andra sidan av saken efter att ha læst runt på en hel del olika bloggar, men ær fortfarande rætt skeptisk. Hoppas på att fortsættningen får mig att byta åsikt.

    SvaraRadera
  6. Jag har själv en lite dotter med ds jag tycker icas reklam e alllmänt stötade eftersom där inte kommer med nån rolig poäng i det hela bara att dom står och gapar åt honom.... nä väldigt osmakligt att hänga ut dom så.HADe där kommit nått roligt som framhäver det positriva med ds så hade det varit en annan sak men där e inget roligt alls tycker ica borde skämmas och tänka om lite, fortsätta att göra rolig reklam .......och vi snackade också här hemma att om fortsättningen e bättre men början e ju redan fel.....

    SvaraRadera
  7. Hej Spettan och anonyma mamman! Bra att ni lämnar era åsikter, allrahelst som de inte överensstämmer med mina. Jag har ju inga egna barn med funktionsnedsättning. Men mina kolleger några av mina närmsta vänner är personer med intellektuella funktionshinder. Några av dem har Downs.

    Jag tror man vinner mest respekt för människor, oavsett vilket funktionshinder de har, genom att låta dem vara goda och onda, komiska och tragiska. Jag tror brytpunkten är respekten för rollfiguren. Finns den i "Den där Mary"? Nej, inte det minsta. I ICA-reklamen? Ja. Det är ett företag som tänker anställa hundratals personer med funktionshinder, skådespelaren kommer från teatermiljö, och kan säkert få bra rådgivning om rollens kvalitet, man har rådfrågat handikapporganisationer (vilket jag tycker är att spela över-safe, men likväl bevisar en god avsikt).
    Nyckeln till att personer med Downs ska accepteras som individer är att de finns med i många sammanhang och i flera funktioner. Som anställda i butiken, som skådespelare, som debatt-deltagare. ICAs reklam fixar allt detta på en och samma gång.

    SvaraRadera
  8. Har en känsla av att Jerry kommer glänsa i sitt arbete, få fast anställning, bättre position än de övriga, högre lön osv., blir utgången inte sån så blir jag förvånad. Det är ju win åt alla håll så sett.

    SvaraRadera
  9. Ja visste inte vem "Jerry" va innan ja såg den här reklamen. Alla i min familj reagera på reklamen första gången vi såg den. I slutet är det liksom en paus när kameran vilar på honom, är det då man ska skratta eller?! tycker det är en otroligt konstig reklam förstår inte poängen bara. Tänker på alla de som har downs syndrom o va de tänker och känner när de ser detta..

    SvaraRadera
  10. Ja men for søren folkens, dette er jo bare del 1 av reklamen! her er POENGET å vise skepsisen til de ansatte i butikken! I de neste reklamene ser vi at Jerry slettes ikke er dum, og at han faktisk lurer de andre trill rundt ;)

    SvaraRadera
  11. Ica reklamen har ju varit rätt rolig! Men nu kommer jag aldrig tycka den är rolig mer. Plumt med lyteskomik(för det är ju det det handlar om).

    SvaraRadera
  12. Jag håller med dig, tillsin början tyckte jag den var förnedrande. Men när man tänker efter, varför skulle inte han kunna jobba där tvärtom det är ju positivt att förbund handikappade kan vara med i reklamar också? Tänk om det hade varit en ''cool'' tuggumi-tuggande tonårstjej, som tycket hade sagt repliken hade det inte blivit några skriverier. Låt förbund handikappade också få vara med i reklam filmer. Men dock inte bli förnedrade!

    SvaraRadera
  13. som tyket hade sagt*

    SvaraRadera
  14. jag är nog för trött för att skriva så här sen menar ju förstås funktionshandikappade!

    SvaraRadera
  15. Såg nya filmen idag, och blir bara varmare o varmare i hjärtat! :) har själv en son med autism, och mina närmsta grannar har en underbar dotter med ds, så jag hoppas jag vet vad jag pratar om när jag märker att nästan alla kommentarer som tycker illa om reklamen INTE verkar ha någon anknytning/kunskap om intellektuella funktionshinder... Det visar tyvärr att vi fortfarande har en lång väg kvar att gå, för att ALLA ska få ta lika stor del i samhället, oavsett typen av funktionshinder.

    SvaraRadera
  16. Jerry är ju super cool! sluta oroa Er!

    SvaraRadera
  17. Reklamen är bra. Den väcker till eftertanke och visar på rådande synsätt. När Jerry presenteras som praktikant och övrig personal "fryser fast" och håller andan så är deras beteende en ungefärlig och korrekt återgivning av hur genomsnittsreaktionen är hos individer som sällan eller aldrig träffat eller umgåtts med någon med ett funktionshinder eller som i det här fallet en med största säkerhet vanlig kille som råkar ha fått Downs syndrom. Jag tror ICA-Jerry betyder otroligt mycket för väldigt många människor för att sopa undan en hel del fördomar till förmån för ny och mycket lättare faktisk kunskap, som är det medel vi ska bygga vår dagliga tillvaro på för att saker och ting ska bli rätt. Rädsla och fördomar bygger på brist på kunskap.

    SvaraRadera
  18. Tack för ditt redogörande blogginlägg. Använde information härifrån när jag hamnade i en debatt på FB när jag hade postat en ICA Jerry reklam. Jag fick kommentaren: det där är diskriminering :)

    SvaraRadera

Technorati Profile