måndag 12 oktober 2009

Reklamfilmer med skådespelare med funktionshinder

Nu rör det på sig. Det går tre reklamfilmer i nationell TV där skådespelare med funktionshinder medverkar. Två från Handisam och en från ICA. I ICAs fall är det antagligen också en serie med fler än en reklamfilm.







Jag tycker filmerna är bra. Framför allt så gillar jag de icke stereotypa bilderna som förmedlas. Att ICA-Jerry svarar "Vad glor ni på? Har ni aldrig sett en praktikant förut?" är att leka med och vända på våra fördomar. Och Handisams filmer - ja, där är det ju liksom hela poängen med att dom överhuvudtaget görs.

Jag som brukar skynda mig ut i köket så fort det blir reklamfilm. Nu vill jag stanna och se eventuella nytillskott...

2 kommentarer:

  1. Härliga filmer, Kjelle!

    Som sagt - kul när det rör på sig!

    Vi höres!

    /Sören

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med!
    Underbar satsning!

    SvaraRadera

Technorati Profile