"Vi kan mer" är ett projekt där ICA under de närmsta 3 åren ska anställa mellan 500 - 1000 personer med funktionsnedsättning. Stående ovation för detta! Men - ICAs retorik (och motiv?) är inte lika bra som deras handlingar. Vi börjar i det positiva.
Arbetslösheten för personer med funktionsnedsättning är jättestor. För de med intellektuell funktionsnedsättning följs studentexamen oftast upp med förtidspensionering - utan att ens ha fått besöka arbetsförmedlingen.
Villkoren för att anställa personer med funktionsnedsättning är goda. Lönebidrag och trygghetsanställningar gör att arbetsgivarens egeninsats är minimal. Trots det fortsätter arbetslösheten att vara skyhög för personer med (intellektuell) funktionsnedsättning. Ingen vill anställa i alla fall.
Nu kommer ICA alltså med en satsning på att anställa dessa människor, i samarbete med Samhall, och efter inspiration från Glada Hudiks succé. (ICA och Glada Hudik vann Kultur och Näringslivs pris för bästa samarbete senast det delades ut). Bravo Samhall och Glada Hudik! Och jättemycket bravo till ICA!
En av Sveriges största arbetsgivare tar ett strukturellt steg för att motarbeta diskriminering på arbetsmarknaden. Tänk om fler kunde följa efter!
Men - för där finns ett litet 'men' i allt detta - låt oss titta på vad ICA säger om sin egen satsning.
"På det här sättet vill vi bidra till ett samhälle där alla får ta del och utvecklas till sin fulla potential, även om förutsättningarna för olika individer kan se olika ut. I grunden handlar det om att tro på människor och ge alla möjlighet att bli sedda, hörda och tagna i anspråk. Jag känner starkt för den här satsningen eftersom den ligger så väl i linje med hela ICAs värderingar", säger koncernchefen Kenneth Bengtsson i sin pressrelease.
"Avtalet ger butikerna tillgång till nya medarbetare med nya erfarenheter. Projektet handlar om att sätta människan i centrum, att alla har rätt till lika värde och rätt till gemenskap och ett socialt liv", säger Thomas Strindeborn, ordförande i ICA-handlarnas Förbund i samma meddelande.
Det handlar om dom. Individerna som får utvecklas. Allas rätt och människan i centrum. Att dom också ska få ett socialt liv. Om att göra väl för dom.
För mig blir det 'vi - icahandlarna - ställer upp för dom handikappade. Inte för att vi behöver dom, utan för att vi vill göra gott.'
Det blir för mycket välgörenhet. Den enda meningen som antyder något annat är Strindeborns "Avtalet ger butikerna tillgång till nya medarbetare med nya erfarenheter". Bra sagt Strindeborn! Jag hade önskat att man började där och fortsatte tala om i positiva ordalag hur detta skulle utveckla ICA och kundkvaliteten - inte hur snällt och bra detta är för personerna med funktionshinder.
Tänk så mycket starkare det blivit om de med stolthet berättade om hur de gjorde dessa anställningar för att utveckla sina butiker och sin näringsverksamhet! Då hade alla anställda varit där på samma villkor, att driva en butik med kundens bästa för ögonen. Och jag kan tänka mig flera anledningar till varför den här satsningen verkligen stärker ICAs konkurrenskraft.
1. Kunder handlar där de känner igen sig (exempel: etniskt rensade arbetsplatser får inte invandrarnas köpkraft i lika stor grad). Vi får allt fler svenskar som har någon form av funktionsnedsättning. För att inte tala om alla människor som känner en person med funktionshinder som mot sin vilja inte har ett arbete. Och alla dessa är människor med köpkraft.
2. Kunder är medvetna. Företag som satsar på mångfald och inkludering får de mångfalds-medvetna kundernas inköp, på samma sätt som det ekologiska utbudet påverkar miljömedvetnas val av butik.
3. Personer med funktionsnedsättning tar med sig nya perspektiv och kompetenser in i verksamheten. Är butiken tillgänglig? Kan man förstå information och reklam i butiken? (Det är långt fler än bara personer med intellektuell funktionsnedsättning som mår bra av ett lättläst språk). En tillgängligare och mer lättförstådd butik ger fler kunder.
4. Eftersom diskrimineringsläget på arbetsmarknaden är så allvarligt när det gäller personer med funktionsnedsättning, så är lönebidragen oftast större än den eventuellt nedsatta arbetsförmågan. Den anställde med funktionsnedsättning har oftast en arbetskapacitet som är långt större än vad arbetsgivaren faktiskt betalar för.
5. Och så givetvis för att det känns bra att vara en juste arbetsgivare som inte utestänger människor från sin arbetsplats. Och att handlingar som ligger i enlighet med såna värderingar sprider sig genom organisationen. Och bra arbetsplaster lockar fler kunder än dåliga.
Men när social inkludering och att bli sedd och hörd blir huvudpoängen i rekryteringsstrategin så reagerar min allergimätare för välgörenhet och klapp på huvet. Överkänsligt inställd? Möjligen. Men jag gissar att en hel del personer med funktionshinder delar min allergi.
Trots kritiken vill jag åter igen säga: ICA, Kenneth och Thomas - ni har tagit initiativet till ett jättebra projekt. Bra gjort. Mycket bra gjort. Och lycka till med arbetet (och formuleringarna?) framöver.
söndag 11 oktober 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej Kjell och stort tack för senast!
SvaraRaderaJag är själaglad för ICAs satsning och tycker att deras reklamfilm med praktikant-Jerry är superbra. Stort grattis till ICA som är ett av de första företagen (det första?!) som fattat att det finns en stor outnyttjad resurs i samhället. Om de nu har fattat det...
Du är knivskarp som vanligt. Tur att du finns, tycker jag.
Hälsningar,
Malin Dareberg
Jag håller helt med Kjell!
SvaraRadera