tisdag 20 oktober 2009

Kunskapspriset 2009

Igår var jag i Blå hallen på gala. Det är samma sal som Nobelmiddagen hålls i. Pampigt, tjusigt och rätt fräckt faktiskt.
Anledningen var Kunskapsgalan. Nationalencyklopedin utser årligen årets kunskapsspridare inom sex kategorier. De får alla en tung skulptur i glas signerad Bertil Vallien och en check på 250.000.

Jag var där i egenskap av före detta pristagare. Moomsteatern fick nämligen priset i kategorin folkrörelser/organisationer 2007.
Motiveringen: "för att teatern på ett strålande effektivt sätt sprider kunskap om den intellektuellt funktionshindrade människans möjligheter som yrkesmänniska. Utan minsta avkall på den konstnärliga kvaliteten visar Moomsteatern att intellektuellt funktionshindrade personer kan bli fullt yrkesverksamma skådespelare, t.o.m. med akademiska poäng från Teaterhögskolan."

Årets vassaste pristagare? I mitt tycke Mats-Eric Nilsson, som skrivit böcker som "Den hemlige kocken", och som med sina avslöjanden om vad maten verkligen innehåller fått massor av människor att förändra sina konsumtionsvanor.
Övriga pristagare och dess nomineringar finns på Kunskapsprisets hemsida. Där kan ni också nominera inför nästa år. Jag har tänkt till, och i år tänker jag nominera SEA-U. För att de är så fantastiskt duktiga och engagerade i vår miljö och vårt vatten. Och för att alla, oavsett förutsättningar, välkomnas lika intensivt.

Svensk press om Kunskapspriset: DN 1, 2, 3. SvD, Medievärlden 1, 2. Newsdesk 1, 2, 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Technorati Profile