onsdag 13 maj 2009

Usla stereotyper

Canal plus kör "Den där Mary" igen. Aftonbladets TV-sidor ger den fem plus. Det är bland den sämsta skit som har gjorts, hävdar jag.

Jag erkänner, jag är inte med i fancluben för amerikansk "tutt o prutt - komedi", så måhända var jag beredd att såga "All about Mary" redan när jag till slut halvsov till den i slutet på 90-talet. Men anledningen till antipatin är att den är i särklass när det gäller att framställa en rollfigur med utvecklingsstörning med hjälp av idiotiska stereotyper.

Mary (Cameron Diaz) har en bror (vägrar komma ihåg skådisens namn). Om man rör vid hans öron blir han galen och aggressiv. Resten kan ni lista ut själva. Hans funktion i filmen är att ha sina öron på plats när manusbröderna Ferelly behöver en kul misshandel.

För min del får man gärna driva med funktionshinder på film. Vare sig skådespelaren själv har en funktionsnedsättning eller inte. Men här saknas den begåvningen. Och för all del ambitionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Technorati Profile