torsdag 21 maj 2009

Downs syndrom mot cancer

Dscr1.

Så heter genen som de flesta av oss har två exemplar av. Men eftersom den återfinns i den 21a kromosomen, så har personer med Downs syndrom tre uppsättningar. Det gör att deras risk att få cancer som vuxna bara är en tiondel så stor.

Dagens medicin
ger en ganska förståelig bild av vilken betydelse upptäckterna på Childrens hospital i Boston skulle kunna ge. Den som vill och tror sig förstå medicinsk engelska kan läsa en mer omfattande artikel i vetenskapstidskriften Nature. (registrering/betalning krävs)

När jag läser den här nyheten kommer jag att tänka på ett samtal jag hade med kognitionsprofessorn Peter Gärdenfors. (Hans bok om tänkandets evolution rekommenderas varmt. Beskrivning här). Min undran var vad som skulle bli nästa steg i evolutionen. Vad är det som kommer att utvecklas som gör att vi om några hundra år ser tillbaka på oss själva och tänker på 19/2000-tals människan som primitiv? Hans svar var bredare än jag kan återge här, men en av hans reflektioner var att det inte var helt säkert att vi skulle komma dithän. Människan var nu så nära att kunna designa sig själv, att avvikelserna som genererar en möjlig utveckling kanske inte kommer att finnas i framtiden...

DN.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Technorati Profile