fredag 29 maj 2009

Blandad kompott om EU-valets tillgänglighet

My opinion, my vote heter ett upprop för tillgänglig - lättläst - valinformation i EU-valet. Organisationer från Irland, Spanien, Malta, Ungern, Italien och Danmark deltar.

Ingen svensk organisation har mig veterligen valt att hoppa på projektet. Så jag gjorde min egen lilla undersökning. Hur klarar partierna som kandiderar till EU-valet att tillhandahålla lättläst valinformation?

Jag har besökt deras hemsidor. Om det inte gått att söka sig fram till den lättlästa informationen, så har jag mailat deras kontakt-länk och frågat om de har någon lättläst information och hur det är tänkt att man ska få tag i den.

Här är resultaten:
Socialdemokraterna: klicka "lätt svenska" på första sidan. Hur enkelt som helst.
Vänsterpartiet: Har enligt informationschefen Jenny Lindahl Persson lättläst material. Tanken är att den ska finnas i valstugor, på bokbord och på kampanjsiten. Och säger självkritiskt i sitt svarsmejl att den kanske borde finnas på ordinarie hemsida också. Sökning på lättläst på ordinarie hemsida ger 0 träffar. Jag hittar ingen sökfunktion på kampanjsiten, och ser ingen länk till "lättläst" på kampanjsitens första-sida.
Jag har fått Vänsterpartiets lättläst på pdf. De har alltså ett material, men inte på nätet.
Miljöpartiet: Har lättläst information. Men den går inte att hitta via hemsidan. Söker man på "lättläst" får man upp ordinarie broschyrer. Mailar man och frågar får man en länk till den annars osynliga pdf:n.
Moderaterna: klicka "lättläst" på första sidan. Hur enkelt som helst.
Folkpartiet: klicka "lättläst" på första sidan. Hur enkelt som helst.
Centern: klicka "lättläst" på första sidan. Hur enkelt som helst.
KD: licka "lättläst" på första sidan. Hur enkelt som helst.
F!: Har skickat frågan vidare till styrelsen och retorikansvariga. Lättläst finns inte på hemsidan.
Sverigedemokraterna: Har inget lättläst på hemsidan, och har inte svarat på mail.
Piratpartiet: Har inget lättläst på hemsidan, och har inte svarat på mail.
Junilistan: Har inget lättläst på hemsidan. Birgitta Wijkman beklagar och informerar om att det finns en kort valplattform på deras hemsida, men att hon inte kan bedöma om den är lättläst ur funktionsnedsättningsperspektiv. Inte tillräckligt, är min bedömning.

Summering: V och MP borde som etablerade partier kunna bättre. Informationen finns, men borde kunna vara klickbar direkt från första sidan, eller åtminstone som minimikrav vara sökbar via sin egen hemsida.
Junilistan underkänt: har inte ens försökt, trots att man redan sitter i eu-parlamentet.
F!, SD, PP underkänt.
S, Fp, C, M, KD - en eloge.

Svensk handikapptidskrifts Nils Duwähl debatterar den fysiska tillgängligheten till valstugorna här.

(långt ifrån allt om) EU-valet i media:
Sydsvenskan: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11.
HD: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
DN: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14.
SvD: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.
AB: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11.
Exp: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13.

4 kommentarer:

  1. Det var riktigt dåligt att PP varken har en förenklad valplattform eller svarat på mail. Till deras försvar kan påpekas att de har en IRC som är tillgänglig från en meny på förstasidan. Denna IRC är bemannad gott och väl 20 timmar om dygnet och svarar på frågor.

    Gå gärna in i PPs forum eller på deras chatt och lämna dina åsikter tillsammans med lite länkar till fritt material om hur man gör för att skriva lättläst, så tror jag att saken kommer att rättas till.

    SvaraRadera
  2. Vilket bra iniativ! Jag håller till fullo med om att lättillgängligt material är väldigt viktigt för att alla skall kunna ta del av den demokratiska processen. När det gäller småpartierna, däribland Piratpartiet, så är det nog dock snarare en fråga om resurser än vilja.

    Jag har ingen beslutande position i Piratpartiet, men jag har fört upp frågan och tror nog att vi skall kunna bättra oss.

    SvaraRadera
  3. Hej, min snabba scanning gav ingen direkt "träff o sänk" vad gäller webmaterial som beskriver hur man skriver lättläst. Men det finns säkert nånstans även det kan laddas ner. Jag har full tilltro till att om nån kan hitta det så är det ni!

    Under tiden så erbjuder bl.a. Centrum för Lättläst (www.lattlast.se) utbildningar. Och det kommer ju ett riksdagsval också...

    SvaraRadera
  4. Jag är medlem i Piratpartiet (bara medlem inte beslutsfattare eller något) så det är klart att jag tycker det är mycket tråkigt när det inte finns material om vårt parti att läsa för de som behöver lättläst. Jag själv lider av lätt dyslexi och känner de som lider av betydligt svårare former av svårigheter med läsning så nu skäms jag lite för att inte ens jag tänkt på det tidigare.

    Jag kommer också föra upp det inom partiet så får vi fixa till detta så snabbt som det bara går. Just länkar till material eller hänvisning till material för hur man ska bete sig när man skriver "Lättläst" vore mycket uppskattat :)

    Hälsningar,
    En Pirat

    SvaraRadera

Technorati Profile