måndag 11 maj 2009

Premiär för Klara och tiger!



Teater Devill har idag premiär på sin senaste pjäs där skådespelare med och utan funktionsnedsättning finns med i ensemblen. I "Klara och tiger" spelar Maria Wärme och Tomas Åhnstrand rollerna.

Jag har lärt mig mycket av Maria. Hon var en av mina första elever i Skanskvarnsskolan i slutet på 70-talet. Hon och hennes klasskompisars äventyr på scenen då var experimentverkstad och personlig utveckling för mig. Att hon gick vidare inom teatern är glädjande. "I motvind", sammanfattar hon själv sina strävanden i Svenska Dagbladet idag.

Så mycket bättre då att Teater Devill slår in på den linje de gjort. I boken "Moomsteatern - vem äger rätten till scenrummet?" diskuterar jag just de här frågorna. På biennalen i Borås kommer Devill att hålla ett seminarium om tillgänglighet och delaktighet kallat "Är teatern handikappad?"
"Vilka får framträda på våra scener? Varför handlar handikappanpassning enbart om publikplatser och foajé? En diskussion med Teater De Vill om teater och funktionshinder, samhällets syn på svaghet, beröringsskräck, det dubbla tillgänglighetsbegreppet, det relativa handikappbegreppet och att vara ”helt CP”.
(seminarieinnehåll på biennalen - från TCs hemsida)

Jag bokar biljett till både pjäsen och seminariet.

Läs även vad en av Devills konstnärliga ledare Jonas Bössman har att säga i frågan "Är teaterscenen för alla?"

Bilden är en pressbild från Teater Devills hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Technorati Profile