Operan ska börja sälja biljetter i gatukök, meddelar Sydsvenskan. Syftet är att försöka nå nya besökare, enligt marknadschef Thomas Wikell.
Klart folk reagerar.
Fredrik Fischer frågar sig: "Är det bara jag eller verkar inte Malmöoperans senaste marknadsföringsförsök – att sälja föreställningsbiljetter i sex utvalda gatukök/ ... /under förevändningen att man ska nå ut till en ny publik man inte nått tidigare – snarare som en demonstration av hur förvirrat deras begrepp om vem de bör nå och vilken publik de har egentligen är?"
Bloggen Kaffekopp och cigarettrök menar: "Jag tycker att såna här kampanjer bara ökar polariseringen mellan de fiktiva ”verklighetens folk” och den där andra finrumslirarna som det är så fult att vara"
Hitta ny publik är det svåraste som finns. Behålla den man redan har, och bygga vidare där man redan har ett starkt fäste är därför den klassiska vägen till bra täckning i salongen. Att nå helt nya grupper kräver nåt annat.
Själv frågar jag mig om syftet med gatuköksförsäljning verkligen är att nå någon schablonbild av vem det nu är som köper korv och kebab. Eller om man vill nåt helt annat - minns fejkbloggen Black Ascot. Kanske handlar det om att starta samtal om operan som sådan i alla möjliga sammanhang. Där folks samtal och intresse för ovanliga grepp också ska skicka en signal som motverkar en annan schablon - den om operan som endast stel, upper class finkultur.
Både Sydsvenskan och DN körde ju just idag var sin marknadsföringsartikel på redaktionell plats. Eller?
tisdag 17 november 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar