onsdag 11 november 2009

Autism som skällsord

Har autism blivit ett skällsord? Det diskuteras nu i europeisk press, efter att Frankrikes europaminister Pierre Lellouche använt ordet i nedsättande bemärkelse om det brittiska Tory-partiets europapolitik.

Benet Middleton från the National Autistic Society säger: "I thought we'd got over that from the 1970s when people used to use the term 'spastic' in the playground"... "To have senior politicians doing that is thereby signalling that it's ok and that is deeply worrying."

Lätt att hålla med, eller hur? Visst hade det varit illa, illa om Mona och Fredrik använt diverse funktionshinder för att beskriva varandras tillkortakommanden?

Men efter att ha läst en av kommentarerna på BBCs rapportering av saken, så frågar jag mig hur det verkligen står till?

Signaturen David påpekar nämligen att vi använder analogier jämt:
"Blind leading the blind
Financially crippled
Falling on deaf ears
Financial depression"

Och tänk, den tanken är faktiskt ny för mig. Tanken att vi tillåter en psykisk ohälsa - depression - att titulera en hel världs ekonomiska lidande. Hemmablind? (ordleken är avsiktlig)

(läggs även på hållbar humanism)

2 kommentarer:

  1. Ja det har det. Kanske på bekostnad av det tidigare frekventa användandet av CP? Hörde från en annan mamma att kidsen även börjat använda cancer som skällsord.

    SvaraRadera
  2. Jag har tänkt en del på det där, redan innan, eftersom det då och då dyker upp ord som "ADHD-samhälle". Jag vet inte om jag borde vara kritisk eller se det mer neutralt, som ett steg i "normaliseringen" av diagnosen. Jag lutar åt det senare.

    SvaraRadera

Technorati Profile