måndag 15 juni 2009

Homogena institutioner

De skånska kulturinstitutionernas styrelser är för passiva i mångfaldsfrågor. Kritiken kommer från Aldo Iskra, som på Region Skånes uppdrag tittat på mångfaldsarbetet på våra scener och estrader.

Dessvärre presenteras ingen statistik i Sydsvenskans artikel, annat än att bara två av sju institutioner har en mångfaldsplan. (Vilket givetvis är anmärkningsvärt. Hur kunde man passera mångkulturåret 2006 utan att göra sina planer?)

Av Sydsvenskans artikel att döma handlar rapporten bara om etnisk mångfald. Jag uppmärksammade Emil Erdtmans artikel om uteslutandet av funktionsnedsättning i mångfaldsbegreppet i ett tidigare inlägg. Jag kan inte låta bli att undra om det är symptomatiskt att en undersökning om mångfaldsarbete inte tar upp fler perspektiv än ett - etnicitet. Jag får beställa rapporten och hoppas att jag har fel i mitt undran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Technorati Profile