torsdag 9 juli 2009

Dartanjangs mössa flyger också högt

Är det Barbro Lindgrens år i år på teaterscenen? Jag gladdes över Orionteaterns dramatisering av hennes "Vems lilla mössa flyger?" (här och här) tidigare i sommar. Igår fick jag anledning att jubla igen.

Teater i Haga heter en grupp som regelbundet uppför sommarteater i slottsruinen i Hagaparken (Stockholm/Solna). Jag har tidigare år sett Ronja, Mio min Mio, Singoalla och Nils Holgersson med stor behållning. I år har man gett sig på Barbro Lindgrens "Loranga, Masarin och Dartanjang". Och det är en fullträff. Igen.



Dartanjangs mössa och kollektiv Y-front är två av hundratals detaljer som alla var och en för sig sprider glädje. Föreställningen är prillig, galen, uppsluppen och alldeles underbar.

De spelar till 12 juli. Enligt programmet passande förr åldrarna 4 - 104 år. Jag håller med. Gå och se.

Recensioner: SvD, DN, Nummer.se.
Bilden är en pressbild från www.teaterihaga.se. Fotograf Cesar Reis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Technorati Profile