söndag 21 mars 2010

Oz på egna ben


I Moomsteaterns variant av Oz är backstagearbetet stort. Maskläggningen på ordinarie skådespelare är avancerad och 12 staterande barn behöver både guidning och struktur.

I lördags var jag som vanligt på plats en timme före föreställningen för att assistera om det skulle krävas ändringar bland barnens uppgifter pga sjukdom. Nu hade fyra anmält förhinder. Fler än vi räknat nånsin skulle bli aktuellt. Men när jag fick de beskeden fick jag samtidigt i stort sett en plan för hur alla uppgifter skulle lösas. Inspicienten och lärarna som assisterar hade redan lösningen. Jag behövde knappt gå igenom principerna för hur vi ersätter och i vilken ordning.

Jag stannade och såg showen. Jag ville dels se hur det fungerade med så många justeringar bland statisterna, och dels se teckentolkarnas arbete. Det var ju Teaterns dag i Malmö, när publiken för blott 50 kr får tillträde till en massa teatergodis i alla former runt om i stan. Och vi fick hjälp med teckentolkning!

Hur det gick för barnen? Galant. Som en dans. Två vagnar parkerades i fel ordning, men den eget uppfunna variationen var det en ordinarie skådis som stod för.

Därmed försvinner min näst sista funktion ur Oz - den att kolla statisterna vid sjukdom. Kvar återstår nu bara att dyka upp nån gång och följa upp skådespelarnas jobb på scen.

(fotograf: Henrik Hedenius)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Technorati Profile