fredag 28 oktober 2011

Omorganisation på Moomsteatern i februari 2012

Idag går det ut ett pressmeddelande angående Moomsteaterns kommande omorganisation. Det lyder:

"Moomsteaterns grundare och konstnärlige ledare Kjell Stjernholm har efter 25 år beslutat sig för att lämna Moomsteatern. Ny konstnärlig ledare blir Per Thörnqvist, som har jobbat som producent, regissör och manusförfattare på Moomsteatern sedan 2002. Per Thörnqvist tillträder från och med 1 februari 2012. Verksamhetschef Suzanne Hedström Hellberg stannar på teatern. Kjell Stjernholm finns kvar på Moomsteatern under 2012, som regissör av föreställningen Jag vill få vara mamma, i samarbete med Göteborgs stadsteater." (ur pressmeddelandet)

Det kan låta konstigt att – så som jag gör nu - välja att lämna en arbetsplats man älskar. För mig handlar det om måluppfyllelse. Jag har alltid velat skapa en teater där skådespelarna bär upp identiteten, och där sociala kopplingar som den till mig ges mindre betydelse. Efter 25 år finns en teater där skådespelare med utvecklingsstörning jobbar professionellt på lika villkor med normativa kolleger. Där skådisarna trots sina intellektuella funktionsnedsättningar fått utbildning på Teaterhögskolan och erövrat en särskild plats i svensk kulturpolitik. Vår ensemble har nått både konstnärlig framgång och publik uppskattning. Lika lön, höga krav och eget inflytande är självklarheter. Moomsteatern är idag internationellt ledande i sin nisch, något jag är oerhört stolt för. Jag har gått i mål.

När jag startade teatern 1987 formulerade jag en målsättning för mig själv. Att jag skulle fortsätta så länge jag kände att det fanns nya stora utmaningar – konstnärligt och organisatoriskt - där jag och min kombo av färdigheter var optimala. Den resan blev längre än jag trodde. Jag kunde i min vildaste fantasi inte förutse att vi skulle nå dit där vi är idag.

När Moomsteatern började kampen för löneanställningar och jämlikhet för våra skådespelare visste jag att jag börjat gå mot mitt eget slutdatum. Antingen skulle vi misslyckas – och teatern läggas ned. Eller så skulle vi lyckas – och min slutliga organisatoriska måluppfyllelse skulle vara uppnådd.
Det blev det sistnämnda.

Jag är oerhört nöjd med att Per tar över min roll och att Suzanne väljer att stanna. Med det får teatern det bästa av möjliga scenarion. Kontinuitet på det personalsociala planet, fortsatt trygghet i ledarskapet och förnyelse i det konstnärliga arbetet.

Min efterträdare Per Thörnqvist säger i pressmeddelandet: "“Under 2012 firar jag tioårsjubileum som anställd vid Moomsteatern. Jag anställdes som producent, men under de senaste fem åren har min huvudsakliga verksamhet varit regi och manusskapande. Min nyfikenhet om vad som är möjligt att skapa tillsammans med mina kollegor här på teatern, får nu fritt spelrum och jag lovar att vi kommer att överraska och överraska igen.”

Suzanne Hellberg säger: “Jag fick frågan från styrelsen och teaterns kommande konstnärlige ledare om jag kunde omvärdera mitt tidigare beslut om att lämna teatern vid årsskiftet. Efter diskussioner med styrelse och Per Thörnqvist ser jag det som att jag tackar ja till ett nytt jobb då Moomsteatern nu går in i en ny fas. Jag ser fram emot att få vara med om att teatern tar avstamp i en ny konstnärlig vilja och ambition.”

Jag ska nu med full fokusering regissera ytterligare ett banbrytande projekt – Mooms samproduktion med Göteborgs stadsteater (premiär 20 april) innebär samarbete på jämlika villkor med en av Sveriges mest erkända institutionsteatrar. Min sista arbetsuppgift blir att följa skådespelarna och pjäsen ”Jag vill få vara mamma” av Ann-Sofie Bárány till den sista föreställningen i Malmö oktober 2012.

Jag ska därefter med spänning, stolthet och tillförsikt följa teaterns fortsatta utveckling.

3 kommentarer:

  1. Spännande, Kjelle, att ta nya steg och hitta nya stigar. 25 år - det är ju nästan lika länge som jag "suttit" i "mitt" hus. Ibland är det inte utan att man... Hm...

    Jag var ju faktiskt "med" redan från början när du, efter ett kort "gästspel" på Studioteatern, startade upp det där "konstiga" projektet.
    I alla fall redde jag ut en del trassliga sladdar och fick ljudet att ljuda och diverse störningar att sluta störa, då när Momsteatern (som det ju hette då...) hoppade runt på Victoriateatern, Folkteatern, Teater 23 och överallt var det nu var, i begynnelsen.

    Sedan dess har det blivit många tillfällen, bakom och framför scenen.
    Stort tack för alla små och stora stunder, alla upplevelser och den kärlek och det engagemang man känt.
    Spännande, som sagt, att så småningom få höra vart vägarna bär och vilka vindar som ska fylla seglen.

    All lycka och välgång på dom sju haven!
    Stefan Jonsson
    Teaterchef, MAF

    SvaraRadera
  2. Lycka till Kjell.. Du har gjort en storartad insats. Du är vår förebild! Nu får du komma som gästregissör till Jönköpings nya scenkonsthus Spira och regissera Freja Musikteater! (förhoppningsvis!).

    SvaraRadera
  3. LYCKA TILL I FRAMTIDEN MED MOOMS TEATERN!

    SvaraRadera

Technorati Profile