torsdag 25 november 2010

Uppstart för "Jag, Niclas"

Igår var det kollationering för pjäsen "Jag, Niclas". En mycket ovanlig satsning som gränsar åt performancehållet. Man skulle kanske kunna kalla det en iscensatt dokumentär.


Regissören Nina Gyllensköld hade med sig ett ovanligt manus. En stor papprulle med drygt 20 rubriker på bilder som skulle ingå. Och allt var glasklart för skådespelaren Niclas Lendemar, eftersom grunderna tagits fram gemensamt i en månadslång workshop för ett år sedan.
Vad innebär det att hitta sig själv och sina egna uttryck? Vems hastighet är det som styr?
Får jag stanna upp och bara finnas nära en annan människa?

Niclas väljer inte orden som uttrycksmedel, istället bjuds vi in att få följa med honom på en sinnlig resa till hans innersta. Därefter bjuds publiken in till föreställningen.

Vi får möta Niclas i det speciella livsrum som det här projektet tagit fram. Det är ett sceniskt möte med en människa som kommunicerar på sina villkor. Där minsta andetag hörs, och en liten gest kan vara en stor handling.

Föreställningen föregås av ett samtal kring arbetsprocessen och om det som präglat den sceniska gestaltningen, där även tematiken i föreställningen tas upp.

AKT 1: Samtal
AKT 2: Föreställningen: Jag, Niclas



Pjäsen spelas uteslutande på turné. Vill du se "Jag, Niclas" i din stad? Kontakta mig. Kontaktuppgifter hittar du på Moomsteaterns hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Technorati Profile